Technika jazdy na nartach

Technika jazdy na nartach – podstawy

Technika jazdy na nartach wymaga co prawda trochę zaangażowania, ale często okazuje się łatwiejsza niż mogłoby się nam wydawać. Na wszystko wpływ ma kilka aspektów, ale niewątpliwie najważniejszy jest dobry nauczyciel, który odpowiednio przekaże podstawy techniki. Przedstawiamy najważniejsze manewry, które stosuje się przy jeździe początkującej.

Narciarstwo zjazdowe

Podstawowe zasady

Zacznijmy od przedstawienia najbardziej podstawowych zasad, którymi należy się kierować podczas jazdy na nartach. Przyjęta przez nas pozycja zjazdowa powinna odznaczać się swobodą i powinna unikać jakiegokolwiek usztywnienia kręgosłupa. Same narty ustawiamy na szerokość bioder. W celu rozpoczęcia zjazdu kolana należy oczywiście ugiąć i przechylić do przodu. Podczas samej jazdy ręce trzymamy blisko ciała.

Najbardziej utytułowani zawodnicy

Technika jazdy na nartach – zjazd pługiem

Standardowym rozwiązaniem podczas nauki zjazdu na nartach jest nauczenie się tej techniki. Jest ona przydatna również podczas hamowania, a polega na ustawieniu nart pod kątem do siebie, rozstawieniu szeroko tyłów oraz zbliżenia do siebie dziobów. Dzięki temu narty są równomiernie obciążone, a my możemy zająć się przyjęciem odpowiedniej pozycji. Polega to na ugięciu i skierowaniu w swoją stronę kolan, przyjęcie wspomnianej wyżej luźnej postawy oraz umieszczenie kijków na boki. Przechodząc do samego zjazdu, proces nabierania prędkości odbywa się podczas prostowania samych nart, co osiągamy za pomocą zbliżania do siebie dziobów. Wspomnieć należy również o samym hamowaniu, które przebiega poprzez jak największe zbliżenie do siebie dziobów przy jednoczesnym jak najszerszym rozstawieniu tyłów. Wszystkich tych czynności nauczyć się możemy korzystając ze szkoły nauki jazdy na nartach i nie jest to wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać.

narty

Technika jazdy na nartach – skręcanie

Przy skręcaniu mamy do czynienia głównie z trzema rodzajami:

  • łuki płużne – jest to tak naprawdę najprostszy sposób, który polega na dotykaniu oburącz jednego z kolan i mocniejszego naciśnięcia w górę stoku, co przeniesie się na skręt nart. W efekcie ucisk na prawą nartę doprowadzi do skrętu w lewo, a ucisk na lewą w stronę prawą,
  • skręt dostokowy – bardziej skomplikowany manewr, który stosowany jest przy równoległym ułożeniu nart na krawędziach w skos stoku. Przyjmowanie pozycji zaczynamy od ustawienia nóg od kolan w dół równolegle do siebie oraz naciskaniu lekko dłońmi w górę kolana. Narta górna powinna być ustawiona na krawędzi po zewnętrznej stronie, z kolei dolna powinna oczywiście znajdować się po tej wewnętrznej. Nauczenie się tego rodzaju skrętu pozwala na spory skok w zaawansowaniu początkującej osoby,
  • skręt odstokowy – najtrudniejszy rodzaj skrętu. Polega na przejechaniu linii spadku stoku na krawędziach nart, które to mają być ustawione równolegle. Aby to zrobić, podczas jazdy w skos stoku należy odstawić trochę górną nartę, oprzeć dłonie na kolanie górnej nogi i nacisnąć je w dół stoku. To sprawi, że narta górna zmieni krawędź z zewnętrznej na wewnętrzną. Najważniejsze podczas tego manewru jest jednak zachowanie spokoju i skierowanie się do linii spadku stoku. Nie jest to łatwa sztuka, ale mając odpowiednie chęci opanujemy również i ten manewr.

Zostaw swój komentarz